SCHEVENINGEN LEEFT
vr 16 mrt 2007 - Ontwikkelingen aan de kust kunnen zich altijd in een grote belangstelling verheugen. Dat zien we nu ook weer bij de planvorming rond de Scheveningse haven, die door het vertrek van Norfolk in een stroomversnelling is gekomen. Regelmatig krijg ik mails en brieven met ideeën voor de haven en willen mensen hun ideeën voor de haven komen presenteren. Afgelopen vrijdag was ik uitgenodigd door SPIONN. ( Het Schevenings Platvorm Inspraak Ontwikkelingen Norfolkterrein en Noordelijk Havenhoofdterrein ). Ik ben met plezier op deze uitnodiging in gegaan omdat het van belang is het debat in de stad zou breed mogelijk te voeren. SPIONN had gedegen voorwerk gedaan met een grote bijeenkomst in de visafslag. De uitkomsten van deze bijeenkomst zijn weergegeven in de nota ‘Scheveningen leeft.’ . Er vond een goede presentatie plaats met soms een stevige discussie. Zo wil het SPIONN graag een onderzoek laten doen om hun visie nader te onderbouwen. Ik ben daar niet voor. Niet omdat ik geen belangstelling heb voor de mening van dit platform en de mensen die zij vertegenwoordigen, integendeel. Het initiatief past echter niet bij de weg die we de afgelopen tijd hebben afgelegd en de aanpak zoals ik die met de Gemeenteraad heb afgesproken. Ik ga daar hieronder nader op in.
Na het bekend worden van het vertrek van Norfolk heeft de gemeente direct de Commissie van der Zwan in het leven geroepen om naar mogelijk nieuwe invulling van de haven te kijken. De commissie heeft van het begin af aan het belang van de visserij onderstreept en ook gezocht naar mogelijke invullingen van het Norfolkterrein met nieuwe havengebonden activiteiten. Dat laatste was weinig succesvol . Slechts een bedrijf meldde zich, een grintoverslagbedrijf, die er ook een betoncentrale zou willen neerzetten. De commissie heeft zich daarom geconcentreerd op de visserij en toerisme gecombineerd met wonen en een aantal varianten aangegeven. Overigens na uitgebreide consultatie van betrokken burgers en bedrijven. De gemeente heeft toen de visserij gevraagd haar mening te geven. Dit heeft geresulteerd in een rapport vanuit de visserij. Ook de Politieke Partij Scheveningen bracht omstreeks die tijd haar visie uit. Intussen werd er gestart met het proces om te komen tot een nota van uitgangspunten. Aan vier marktpartijen werd gevraagd hun visie te geven op de Scheveningse haven. In de opdrachtverlening werd voortgebouwd op het rapport van der Zwan. Deze plannen zijn in de stad gepresenteerd. Op eigen initiatief kwamen AM en Vestia met een eigen plan en het CDA en ChristenUnie-SGP presenteerde een initiatief voorstel voor de haven.
Op dit moment is de gemeente bezig haar visie en uitgangspunten te ontwikkele. Daarbij geïnspireerd door de inbreng van al deze verschillende ideeën. Zodra die uitgangspunten nota klaar is gaat het gemeente bestuur weer uitgebreid met de stad in gesprek. Ik zeg weer omdat zoals ik hierboven heb beschreven er steeds in alle fases met de Scheveningen en de stad gepraat wordt. Op dat moment kan iedereen nogmaals of voor de eerste keer die plannen van de gemeente toetsen aan zijn of haar eigen ideeën en wijzigingen voorstellen.
Natuurlijk zullen onderdelen van het plan bij de ene groep beter vallen dan bij de ander of andersom. Dat kan bijna niet anders. Het gaat hier over een gebied met een bewogen geschiedenis met veel verschillende functies en nauw verbonden met de stad . Dat leidt tot allerlei verschillende belangen en daaruit voortvloeiende ideeën. De afweging van de die belangen en de wijze waarop die belangen het best samen vorm gegeven kan worden, zodanig dat er ook een lokkend toekomst perspectief is, is nu bij uitstek de opdracht van de politiek. Zo kom ik terug bij het SPIONN. De reden dat ik hun verzoek niet wil honoreren vloeit voort uit bovenstaande. De verantwoordelijkheid van de gemeente is een andere dan van bewonersorganisaties. De laatste komen terecht voor hun belangen op, maar de gemeente moet alle verschillende belangen wegen. Belangrijke uitgangspunten daarbij zijn nog steeds de ideeën van de commissie van der Zwan. Allereerst moet worden ingezet op behoud van de visserij met daarnaast toerisme als belangrijke economische peiler. In combinatie met visserij hoeft dat geen bedreiging te zijn maar kan nieuwe dynamiek geven. Ik zou daaraan willen toevoegen Het havengebied moet een kwaliteit hebben die we in de hele stad nastreven met een gedifferentieerd woonmilieu, waarbij extra aandacht zal moet zijn voor de kwaliteit en behoud van de natuur. Zoals gezegd er wordt op dit moment hard gewerkt om de visie klaar te krijgen. Zodra dat het geval is ik wil graag weer naar Scheveningen komen en het gesprek voortzetten dat we van het begin af aan al voeren zijn.
|
Bron: http://denhaag.pvda.nl/marnix/nieuwsbericht/65
|