Wethouder van Bouwen en Wonen Gemeente Den Haag M. Norder | Inlichtingen bij Postadres: Postbus 12 600, 2500 DJ Den Haag Telefoon: 070 - 353 2852/353 2966 Bezoekadres: Spui 70, Den Haag Fax: 070 - 353 3615 Internetadres: www.denhaag.nl Retouradres: Postbus 12 600, 2500 DJ Den Haag |
DSO/2008.295 - RIS 152056 Datum: 29 januari 2008 Aan de voorzitter van de Commissie Stedelijke Ontwikkeling en Ruimtelijke Ordening Onderwerp: Beantwoording vragen Scheveningen Geachte voorzitter, In de vergadering van uw raadscommissie d.d. 22 januari 2008 is bij bespreking van de plannen voor Scheveningen een aantal onderwerpen aan de orde geweest waarbij u heeft gevraagd om meer informatie.Via deze brief voldoe ik aan dat verzoek. Tevens geef ik een aanvullende toelichting op een aantal zaken, zodat u deze kunt betrekken bij de bespreking in tweede termijn op 6 februari aanstaande. Onderzoek buitenhaven In het Raadsvoorstel inzake de Nota van Uitgangspunten Planontwikkeling Scheveningen-Havens heeft het college de raad voorgesteld in te stemmen met het uitvoeren van een haalbaarheidsonderzoek naar de nieuwe buitenhaven ten zuiden van het Zuiderhavenhoofd. U heeft vragen gesteld over de vorm en de beoogde inhoud van het onderzoek en over de wijze waarop de raadscommissie daarbij betrokken wordt. Hoofddoel van het onderzoek is beantwoording van de vraag of, en zo ja onder welke voorwaarden, de aanleg en exploitatie van een nieuwe buitenhaven in combinatie met een cruiseterminal haalbaar is. Het haalbaarheidsonderzoek valt uiteen in de vraag naar de ruimtelijke, milieukundige en programmatische effecten, de financieel-economische haalbaarheid en procedurele aspecten. Gelet op de initiatieffase,waarin het planproces op dit moment verkeert, ligt het voor de hand dat de gemeente als opdrachtgever zal fungeren bij het haalbaarheidsonderzoek. Desgewenst zal het college overgaan tot het consulteren van één of meerdere marktpartijen, om de haalbaarheid van de gewenste ontwikkeling ook vanuit marktperspectief te laten toetsen. Alvorens het onderzoek gestart wordt zal het college een onderzoeksopzet vaststellen. Deze onderzoeksopzet wordt ter kennisname aan uw commissie gestuurd. Op basis van de resultaten van het onderzoek zal het college een standpunt innemen over de mogelijkheid, haalbaarheid en wenselijkheid van deze ontwikkeling. Dit standpunt zal u ter besluitvorming worden aangeboden. Op dat moment zal de raad gevraagd worden om een definitieve beslissing te nemen over de aanleg van een nieuwe buitenhaven en de daarbij te stellen uitgangspunten en randvoorwaarden. DSO/2008.295 2 Parkeren boulevard Tot mijn spijt worden in de commissiestukken verschillende parkeercijfers voor de Boulevard gehanteerd. Onderstaand geef ik u het juiste cijfer- en feitenoverzicht. In de commissievergadering over de Boulevard in april 2007 heb ik toegezegd vast te houden aan het maximum aantal op te heffen parkeerplaatsen van 575. Aangezien zich nu op de Boulevard 1025 parkeerplaatsen bevinden zijn er in het Voorlopig Ontwerp 450 parkeerplaatsen. Volgens de meest recente plannen zal de bouw van de parkeergarage Badhuiskade starten in het 2e kwartaal van 2010 en de bouw van de parkeergarage Circusplein in het 2e kwartaal van 2009. De oplevering van deze parkeerplaatsen zal dan in het najaar van 2010 resp. de winter van 2011/2012 plaatsvinden. Voor het aantal beschikbare parkeerplaatsen betekent dit het volgende: | | aantal parkeerplaatsen | | | opgeheven | toegevoegd | saldo | | winter 2009/2010 | 100 | 50* | -50 | | voorjaar 2010 | 200 | | -250 | | najaar 2010 | | 465** | 215 | | winter 2010/2011 | | | 215 | | zomer 2011 | 80 | | 135 | | winter 2011/2012 | | 200** | 335 | | zomer 2013 | 695*** | 450 | 90 | | Totaal | 1075*** | 1165*** | |
* tijdelijk ** in de parkeergarages *** incl. 50 tijdelijke plaatsen In totaal zullen er 90 parkeerplaatsen bij komen; er worden immers 665 parkeerplaatsen bijgebouwd in de parkeergarages, terwijl er 575 vervallen op de Boulevard. Uit de bovenstaande tabel blijkt ook dat bij de huidige planningen er alleen in de zomer van 2010 een tekort aan parkeerplaatsen ontstaat. Zowel de planning van de Boulevard als de planning van de parkeergarages kennen echter nog onzekerheden. Als de boulevard vertraagt t.o.v. de parkeergarages wordt het tekort groter; andersom wordt het tekort kleiner. Uitgangspunt is dat er ook gedurende de uitvoeringvoldoende parkeerplaatsen beschikbaar blijven, zo nodig door tijdelijke oplossingen. Daarbij kan gedacht worden aan mogelijkheden om de parkeerbehoefte te verminderen door gerichte marketing van het Openbaar Vervoer en aan tijdelijke parkeerplaatsen op enige afstand van de Boulevard,maar met een goede OV verbinding daar naar toe. Ik verwacht dat ongeveer een jaar voordat de uitvoering van het plan voor de Boulevard start, een plan voor de tijdelijke situatie gereed zal zijn. Busplatform Met betrekking tot het voorgestelde busplatform in Scheveningen-Bad meld ik u het volgende. Doelstelling is dat de bussen alleen laden en lossen en zo kort mogelijk op het busplatform blijven staan. Om dat tebereiken stel ik de volgende maatregelen voor: • Het terugbrengen van het aantal laad en los plaatsen van zes naar drie. • Het stellen van een limiet aan de parkeerduur. Daarbij denk ik aan een limiet van 10 of 15 minuten. • Het inzetten van handhaving. • Door te gaan met zoeken naar mogelijke alternatieven in de toekomst. DSO/2008.295 3 Rode / groene contouren Zoals tijdens de raadscommissie toegezegd stuur ik u als bijlage bij deze brief plankaart 7 uit het streekplan met de rode en groene contouren. Zoals u uit de kaart kunt afleiden valt de voorgestelde bebouwing bij het Zwarte Pad binnen de vastgesteld rode contouren. Walstroom Zoals tijdens de raadscommissie toegezegd het ik het rapport over de haalbaarheid van walstroom terinzage gelegd voor leden van uw commissie .Tijdens de raadscommissie is gevraagd naar het onderzoek door ingenieursbureau Haskoning. Haskoning heeft het vooronderzoek in het kader van het Actieplan luchtkwaliteit verricht. Walstroom is één van de maatregelen in het Actieplan. Het uitgebreide onderzoek naar walstroom is uitgevoerd door Koppies & Stevens, Ecorys en GTI industrie. Ik heb dit laatste onderzoek ter inzage gelegd bij de Griffie (map no. 4) Ik vertrouw erop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben. Met vriendelijke groet, De wethouder van Bouwen en Wonen Marnix Norder
|