logo

Thursday 09th of February 2012

2008-02-07 PvdA nieuws

Susan Cohen Jehoram logt

Do 7 Feb 2008 - Windkracht 9 op Scheveningen

Vorige week donderdag bezochten we met meerdere leden van onze fractie Scheveningen. Woensdag mooi weer, vrijdag mooi weer, en wij treffen windkracht 9 (tegen), zuidenwind, regen en zand. Hulde aan al die bewoners die ons op onze tocht toch stonden op te wachten al duurde de tocht van noord naar zuid met de fiets aan de hand veel te lang.

Op de tramkeerlus lieten de bewoners zien waar het maaiveld zou uitkomen met twee lagen parkeren ónder de huizen: boven de lantaarnpalen. Graven kan daar niet. Dit lijkt mij geen goed idee. Een huizenwand tegenover het Carlton Beach (zou het CDA hier niet ook eens een bommetje op willen gooien?!) daarentegen kan ik mij wel wat bij voorstellen. De fuik wordt dan een straat, eindigend op een aantrekkelijk pleintje stel ik mij zo voor. Parkeren moeten die mensen wel, maar is het dan niet mogelijk binnenín een blok huizen te parkeren? Toch de wethouder maar eens vragen hoe hij het voor zich ziet. Hoe nodig is ook dat parkeren eigenlijk? Ook de bewoners geven aan dat de Zwolsestraat nooit vol is. Jammer wel voor de strandtenten aan het Zwarte Pad, die verliezen klandizie als mensen er niet meer achter kunnen parkeren. Dat los je niet op met parkeren op de tramkeerlus: dan moeten ze nóg een kilometer lopen. Misschien eens laten uitzoeken wat er mogelijk is met people-movers.

Op naar de volgende stek: op de Boulevard komt een parkeerplaats, correctie, halteerplaats, voor bussen voor Sealife, dit tot grote ergernis van de bewoners. Lijkt me ook geen gezicht de hele dag een rij van 5 bussen voor je raam. Maar gelukkig, de volgende dag ontvangen we een brief: het wordt dus een halteerplaats en ze dienen na 10/15 minuten op te schuiven en elders te parkeren. Lijkt me mooie oplossing. Wel opletten dat het echt gebeurt! De visafslag is schier onbereikbaar met dit weer en bezorgde bewoners staan al op mijn voicemail: ik hoor mijn eigen ringtone niet eens meer in deze razernij!

Het begint al donker te worden en dan heeft zo'n industrieel gebied nóg meer sfeer. Tot mijn verbazing zijn de bewoners minder gehecht aan het gebouw dan wij. Liefst zouden ze het afbreken en een 10 meter terugplaatsen waardoor er een bredere loskade ontstaat en er niet een nieuwe kade hoeft te worden gebouwd dat weer ten koste gaat van de haven. Nou nou, wel ruig! Wel iets om eens over na te denken: als dit gebouw nu zo niet-functioneel blijkt te zijn als zij zeggen en voor een groot deel leeg blijkt te staan, moeten we er dan niet wat mee? Het is echt donker als we aankomen op Norfolk. Lang hoeven we echter niet te zoeken naar onze gesprekspartners: er is een heuse demonstratie georganiseerd, er is een megafoon, muziek en soep. Heerlijk!

De mensen van de Vloek hebben net een brief gekregen van Norder. 1 augustus moeten zij hun pand verlaten. Vertegenwoordigers van bewonersorganisaties vragen aandacht voor sociale woningbouw en willen me meetorsen het zuidelijk havenhoofd op. Maarten, onze medewerker chapponeert me, maar in het donker met regen en windkracht 9 zie ik de meerwaarde er niet van in om echt het havenhoofd zelf op te lopen (Ok toegegeven, ik ben gewoon bang). Aan de voet waait het al gigantisch. Stevig bouwen die torens, hoor!

Ik besluit zondag terug te komen. Het is mooi geweest, half zeven en tijd voor een biertje. Om half acht zit ik met moeie benen, koude voeten en lege maag in de raadsbankjes. Raadsvergadering...

Hier vindt u het verslag en de foto's van ons bezoek aan Scheveningen. 

Bron: website PvdA

©