Uit Fractie en Gemeenteraad
PvdA pleit voor verhoging parkeertarieven op straat
Ma 26 Jan 2009

Sinds 1 januari zijn de parkeertarieven in veel parkeergarages in het centrum verhoogd en daarmee hoger dan de tarieven op straat. Volgens PvdA-raadslid Jos de Jong past dit niet binnen het huidige parkeerbeleid. Hij pleit daarom voor verhoging van het straattarief in de Binnenstad van €2,40 naar €2,80.
“Wij willen het parkeren in garages stimuleren en daarmee de openbare ruimte zoveel mogelijk ‘blikvrij’ maken en houden. De ervaring is dat mensen hun parkeergedrag veelal baseren op de kosten ervan. Parkeren op straat moet daarom minder aantrekkelijk zijn dan het parkeren in een van onze vele parkeergarages”. De voorgestelde maatregel is niet bedoeld als zogenaamde ‘melkkoe’. In zijn schriftelijke vragen aan het college stelt De Jong dan ook voor om de extra middelen op een of andere wijze terug te laten vloeien naar de Haagse burger.
“Het gaat er ons om de openbare ruimte in het centrum zo aantrekkelijk mogelijk te maken. Al die geparkeerde auto’s op straat helpen daar nu eenmaal niet bij”, aldus De Jong. De vraag of de parkeertarieven in de garages dan niet gewoon kunnen worden verlaagd, moet hij tot zijn spijt ontkennend beantwoorden. “Natuurlijk had ik dat liever gezien, maar aangezien alle parkeergarages in particuliere handen zijn gaan wij daar simpelweg niet over”.
Relatief laag De AD/Haagsche Courant publiceerde onlangs een artikel waarin de parkeertarieven in de grote steden werden vergeleken. De Haagse tarieven kwamen hierbij als relatief laag uit de bus. De Jong: “Die vergelijking maakte dat ik deze sprong wel durf te wagen. Met de verhoging die ik voorstel worden de tarieven nog steeds niet hoger dan die in de drie andere steden uit de G4. En zelfs in vergelijking tot veel kleinere gemeenten blijven ze relatief laag. Als de extra inkomsten dan ook nog terugvloeien naar de burger, vind ik een dergelijke verhoging zeer goed verdedigbaar”.
Uurtarief Om het parkeren in een parkeergarage aantrekkelijker te maken doet de PvdA-er nog een voorstel. Namelijk het omzetten van de gebruikelijke uurtarieven naar tarieven die voor een kwartier gelden. “Het is nu zo dat je voor een uur en vijf minuten het tarief voor twee uur moet betalen. Dat is wel heel makkelijk verdiend en dat moet wat ons betreft dan ook anders”, aldus De Jong.
|